Zde najdete několik praktických informací o možnostech dopravy v Indonésii. Na závěr přidáváme tipy pro řidiče motorek, neboť (alespoň pro nás) je to jeden z hlavních dopravních prostředků na jednotlivých ostrovech. 🙂

LETECKÁ DOPRAVA
Díky tomu, že Indonésie se skládá z několik tisíců ostrovů, nejčastější meziostrovní doprava je letecká. Nejčastěji jsme využívali Air Asia (dobrá a levná společnost, kde extra platíte za zavazadlo, velice malé prostory mezi sedačkami, ale jinak spokojenost) a Lion Air (levné aerolinky, zavazadlo je v ceně, ale permanentně mají zpoždění). Velice dobrá letecká společnost je Garuda Indonesia, která je hlavní leteckou indonéskou společností. Jako jedna z mála například létá na Flores, tudíž i my jsme ji nakonec využili. Patří samozřejmě mezi dražší, ale služby tomu odpovídají (a dokonce jsme při přeletu z KL do Jakarty dostali v letadle po pěti měsících víno!!) 😊 Je to hodně o štěstí, natrefit na levné letenky, ale není to nemožné. Celkově ale vzato, mají v Indonésii velice dobré letecké spojení mezi ostrovy i mezi městy jednotlivých ostrovů.

LODNÍ DOPRAVA
Tu jsme zde moc nevyužili, spíše jen na krátké vzdálenosti (na přilehlé ostrůvky). Dá se ale pohybovat i lodí mezi ostrovy (Sumatra, Jáva, Bali, Lombok, Sumbawa, Flores), ale počítejte s tím, že to zabere více času. Buď můžete využívat klasické trajekty a nebo vzít několikadenní výlet mezi ostrovy od nějaké turistické agentury (samozřejmě si za to ale zaplatíte).

TAXI A UBER
Taxi jsou všude. Jen je opravdu nevyužívejte na letištích (např. v Jakartě nám nabízel taxi z letiště do hotelu, který byl 2 km vzdálený za 250 000 IDR (cca 420 Kč).
Uber můžete využívat ve větších městech Indonésie (např. Jakarta, Manado, Makassar atd). Dá se platit i hotově a rozhodně to vyjde levněji. Často ale řidiči nemluví anglicky, je dobré se tedy naučit pár slovíček indonésky. Také doporučujeme v obou případech sledovat, kde jste a kam jedete pomocí GPS. Řidiči jedou podle paměti a místa, která neznají, těžko hledají, tudíž často je navigujete vy sami. 😊

AUTOBUSY, OJEKY A SDÍLENÉ TAXI
Je několik možností, jak se dopravovat na delší vzdálenosti po jednotlivých ostrovech. Nejvýhodnější jsou asi autobusy (klasické velké autobusy), uzpůsobené na dlouhodobou jízdu (např. na Medan – Padang cca 22 hodin, Makassar – Tana Toraja 10 hodin). Každopádně pozor na klimatizaci v autobusech, teplota v autobusech málokdy přesahuje více jak 15 stupňů. Někde jsou autobusy uzpůsobené vyloženě na spaní (např. Makassar – Tana Toraja) – kam se na to hrabe Student Agency! 😀 Další možností je využít sdílené taxi. Většinou se jedná o auto pro 5-10 osob. Věřte, že se auto ale snaží vždy kompletně naplnit, tudíž nepočítejte s tím, že vzadu budete sedět dva (v lepším případě jen tři😊). Většinou to také vyjde dráž než autobus a pohodlí tam o moc víc nemáte. Ojek alias bemo jsou malé autobusíky ala dodávky (minivany), většinou se pohybující v okolí měst a na menší vzdálenosti. Stopnete si je téměř kdekoliv a odvezou vás také téměř kamkoliv. 😊Prostoru a vzduchu je zde nedostatek, tudíž nedoporučujeme to jako hlavní dopravní prostředek.

DOPRAVA NA MOTORCE
Motorka pro nás byla hlavním dopravním vozidlem na všech ostrovech. Dá se půjčit od 50 – 150 tis. IDR na den. Pokud si to půjčujete na dýl, dá se usmlouvat sleva. Na malou motorku, respektive skutr, má řidičský průkaz každý, kdo má řidičák skupiny B1. Je ale třeba si dávat pozor, co vám v Indonésii půjčí. Jim je jedno, zda máte na příslušnou motorku řidičák nebo ne, chtějí hlavně peníze. Jste to ale vy, kdo z toho může mít velké problémy (v lepším případě pokud vás zastaví policajti, zaplatíte pokutu, v horším případě: pokud budete mít nehodu na motorce, pojišťovna vám nic neproplatí). Benzín je v Indonésii dost levný, litr stojí cca 20 Kč. Normální benzínky, jak je známe my, zde najdete zřídka, většinou benzínky pro motorky vypadají jak pouliční bary – stojan a v nich lahve (ať už skleněné nebo petlahve od vody) naplněné benzínem. Dá se říct, že jsou na každém kroku.

Spousta lidí má pocit, že jízda na motorce v asijských zemích je nebezpečná. Mě to tak alespoň nepřišlo. Samozřejmě pokud si půjčíte motorku v Jakartě, tak jste zaprvé blázen a za druhé tam je to může být opravdu nebezpečné. Ale díky tomu, že kvalita silnic neumožňuje rychlou jízdu a ani počet aut a motorek a lidí na silnice také ne, jste prostě nuceni většinou jet cca 30 km za hodinu. Navíc opravdu každý je ostražitý, a dává si pozor. Pravidla se zde moc nedodržují, pouze jedno – buď na pozoru! A to všichni dodržují. Troubí se zde furt (při předjíždění, při přijíždění z vedlejší silnice, při upozornění „pozor, jsem tu taky“ a nebo jen tak se zdraví. A ještě vlastně jedno pravidlo – vždy musíte mít přilbu!

Jízda na motorce má také spoustu výhod. Předjedete každou kolonu, máte větší pravděpodobnost že se vyhnete výmolu, dostanete se téměř kamkoliv (ani tam nemusí vést silnice) a krásně se provětráte! 😊A převezete na ní téměř všechno (my vezli jen dva bágly, ale viděli jsme na ni převážet např. 6 osob, kus ledu, psa, kozu, prase, skříň, vozíček a nebo záchod). 😀 Další výhoda je, že máte blíž lidem. Opravdu nejde přehlédnout bělocha na motorce, tudíž každý se na vás usmívá a zdraví vás.

Při půjčení motorky si musíte dát pozor na pár věcí. Vzhled a odřeniny nemá cenu řešit! Spíše zkontrolujte, pneumatiky zda nejsou hodně sjeté a zda fungují obě brzdy. Také zkontrolujte zda fungují světla, klakson a měřič benzínu. A také počet zpětných zrcátek (velice rádi se kradou). Rozhodně nepočítejte s tím, že tu nabízí pojištění. Pokud se cokoliv stane, vše hradíte vy.